روابط عمومی فعالیت های گسترده و پیچیده ای دارد، اگر چه منظور اصلی آن ساده است: برقراری ارتباط. روابط عمومی همواره در جریان است؛ تمام سازمان های پیشرفته این را می دانند و بسته به نوع فعالیت، گستردگی و پیچیدگی شان به روابط عمومی توجه میکنند.
براساس تعاریف آمریکایی، روابط عمومی یعنی سعی و تلاش سنجیده، مستمر و طرح ریزی شده برای ایجاد رابطه و تداوم و عمیق تر کردن آن بین یک سازمان و کسب و کار با مخاطبان و مشتریان شان است.
یک روابط عمومی خوب با اطلاع رسانی و فعالیت آگاهانه، برای سازمان ذیربط خود وجهه خوبی فراهم می کند. روابط عمومی موسسه ها را از شرایط متغیر جامعه و افکار عمومی مطلع می سازد. روابط عمومی باید مشکلات را پیش بینی کرده و قبل از وقوع آن ها، علت شان را از بین ببرد، نه این که بعد از رخ دادن مشکل، بابت آن عذرخواهی کند.
تفاوت روابط عمومی و تبلیغات
یکی از بزرگترین تفاوت های روابط عمومی و تبلیغات در برنامهریزی است؛ به طوری که روابط عمومی برای بلندمدت برنامهریزی میکند اما تبلیغات در کوتاهترین زمان ممکن بهدنبال نتیجه است و البته این ریسک کار را بالا میبرد.
ساختن چهرهای مناسب از سازمان در میان مردم و مخاطبان اصلی سازمان یا شرکت و نیز مطرح کردن نام یا برند در بین این همه سازمان و شرکت که روزانه به تعداد آنها افزوده میشود، کاری است که تنها یک روابط عمومی حرفهای و آگاه از عهده آن بر میآید.
روابط عمومی تلاش دارد تا با ایجاد و راهبری ارتباطی هدفمند و موثر، ضمن برآوردن نیازهای سازمان، در جهت شکل دهی به ارتباط مشتریان و سازمانش اقدام کند و از این طریق ارتباط مخاطبان با سازمان را تسهیل کند.
خدمات روابط عمومی دیجیتال آیدیا
مطالعه و تدوین
- تهیه و تدوین استراتژی فعالیت روابط عمومی
- تدوین استراتژی حضور در شبکه های اجتماعی
- مطالعه و تدوین الگوی مسئولیت اجتماعی متناسب با سازمان و کسب و کار
- تدوین گزارش تحلیلی از فعالیت رقبای کسب و کار شما در حوزه روابط عمومی و شبکه های اجتماعی
تولید محتوا و مستندسازی
- تولید محتوا در قالب های مختلف و متنوع متنی، گرافیکی، ویدیویی و صوتی
- طراحی و راهبری کمپین های رسانه ای
- مستند سازی رویدادها در قالب های مکتوب و ویدیویی
- تدوین بیانیه های رسانه ای
- انتشار و بازنشر اخبار و مطالب در رسانه های عمومی و تخصصی
- انتشار و بازنشر اخبار و مطالب در رسانه های اجتماعی
- تولید محتوا و راهبری شبکه های اجتماعی
انتشارات
- تهیه و تولید بولتن های ویژه رسانه ای
- تهیه و تولید نشریات مکتوب
نشست ها
- برگزاری نشست های رسانه ای
- برگزاری بازدیدها و تورهای رسانه ای
خدمات تحلیل بیگ دیتا
به مجموعه دادههایی که مدیریت، کنترل و پردازش آنها به دلیل گستردگی، حجم و تنوع فراتر از توانایی ابزارهای نرمافزاری در یک زمان قابل تحمل و مورد انتظار است بیگ دیتا یا کلان گفته می شود. از نظر حجم نیز امروزه به مجموعه داده های چند ترابایتی تا چند پتابایتی (هر پتابایت = ۱۰۰۰ ترابایت) Big Data می گویند.
کلان داده از طریق منابع مختلف همچون رسانه ها و شبکه های اجتماعی(لایک و کامنت و …)، کلیک ها، عکس ها، فیلم ها، تراکنش ها و … تولید می شوند و آن قدر وسیع، متنوع و حجیم هستند که با نرم افزارها و ابزار معمولی مدیریت داده نمی توان عملیات مختلفی از قبیل گردآوری، ذخیره سازی، مدیریت و پردازش بر روی آنها انجام داد.
با تحلیل بیگ دیتا سازمان ها و کسب و کارها می توانند اطلاعات دقیقی از رفتار مخاطبان/مشتریان خود داشته و هدف گذاری های دقیق تری برای توسعه فعالیت شان داشته باشند. تحلیل وب و شبکههای اجتماعی به صورت همزمان Real-time یا تحلیل گذشته Historical با سه روش انجام میشود:
- تحلیل رسانه؛ بررسی نفوذ رسانهای و تاثیرگذاری اخبار در افکارعمومی
- تحلیل جستجو و SEO؛ بیانگر نگرانیها و کنجکاویهای جامعه
- تحلیل «حرف مردم»؛ بیانگر نظرات واقعی جامعه در موضوعات مختلف
هر یک از سه روش فوق کاربرد مختلف و بازههای زمانی متفاوتی را در بر میگیرد و ممکن است در هر پروژه افکارسنجی یا تحقیقات بازار این متدها به تنهایی یا در کنار هم بهکار گرفته شوند.
مایه افتخار است که دیجیتال آیدیا گزارش های تحلیلی بیگ دیتا را برای مجموعه های بزرگ ایران تدوین کرده است.