تولید محتوا

تدوین استراتژی
پیش از فعالیت در اینترنت و شبکه های اجتماعی لازم است «استراتژی حضور» تدوین شود. این که کدام یک از ارزش ها و خدمات سازمان را با چه ادبیاتی و در چه روندی به مخاطب/ مشتری ارایه کنیم، بخش اساسی و اولیه اجرای هر فعالیت رسانه ای در فضای اینترنت و شبکه های اجتماعی است.

بررسی های علمی نشان داده، کسب و کارهایی که به صورت روزمره و بدون هدف گذاری مشخص و شناخت شبکه اجتماعی، همان رفتار محیط وب را تکرار می کنند، بازخورد مناسبی نمی گیرند و مطالب شان در شبکه های اجتماعی «دست به دست» نمی شود.
بر حضور موفق و تاثیر گذار در شبکه های اجتماعی می بایست، ضمن تعیین اهداف، برنامه راهبردی برای رسیدن به اهداف را تدوین کرد. در این برنامه راهبری مشخص می شود که پیام ها در چه قالب و فرم هنری و در کدام شبکه اجتماعی می بایست منتشر شود.
سوال های اساسی برای تدوین استراتژی حضور در شبکه‌های اجتماعی
• به عنوان اولین سوال باید به این موضوع پاسخ دهید که هدف شما از حضور در رسانه‌های اجتماعی چیست؟ برخی از سازمان ها در شبکه‌های اجتماعی حضور پیدا می‌کنند تا آگاهی از برند خود را افزایش دهند، برخی به دنبال افزایش تعاملات و بهبود خدمات هستند و … . آگاهی از هدف کمک می کند تا عملکرد بهتری برای دستیابی به نتایج مفید داشته باشید.
• در شبکه‌های اجتماعی کدام بخش از سازمان شما فعالیت می کند؟ کدام بخش از ارزش ها و خدمات سازمان باید برجسته شود؟
• در کدام شبکه ی اجتماعی بیشتر فعالیت خواهید کرد؟
• بر اساس نوع پیام و محتوا کدام شبکه اجتماعی مناسب تر است؟
• مخاطبان هدف خود را از چه طریقی پیدا خواهید کرد؟
• چگونه به کامنت ها و بازخوردهای مخاطبان واکنش نشان می دهید؟

محتوا برای سایت
امروز اینترنت در جایی ایستاده که مردم خدمات و کالاهای مورد نظرشان را ابتدا در اینترنت جستجو می کنند و بعد از آگاهی و شناخت تامین کنندگان اقدام به خرید کالا یا خدمات خود می کنند.
روشن است کسانی که در صف اول جستجوها (Organic Search) باشند، شانس بیشتری برای مواجهه با مخاطب و در نهایت فروش کالا و خدمات شان دارند.
اما این نتیجه اول جستجو قرار گرفتن، ابزارهای خاص را می طلبد که «محتوا» اصلی ترین آن است. محتوایی که می تواند یک خبر یا گزارش باشد و یا معرفی یک محصول یا خدمت به صورت چند رسانه ای همراه با متن، عکس و ویدیو.
بر اساس پژوهش های انجام شده درباره رفتار شناسی بازدیدکنندگان، مردم به وب سایت هایی که علاوه بر به‌روز بودن، محتوای با کیفیت و چند رسانه ای تولید می کنند ۶۰ درصد بیش از سایرین اعتماد می کنند، بدون شک شما نیز رغبت بیشتری برای دیدن این سایت ها دارد.

محتوای اقتباسی
اینترنت سرشار از وب سایت های خبری و رسانه ای است که محتوای خود را تولید و منتشر می کنند و بر اساس قوانین اجازه بازنشر آن ها را می دهند. انتخاب این محتواها و اختصاصی کردن (customize) بر اساس الویت ها طبیعتا هزینه کمتری برای کارفرما در بر دارد.
این محتواها در تمامی قالب های متنی، گرافیکی، عکس، ویدیو و صوت تولید و منتشر می شود و می توان با رعایت اصول از آن ها استفاده کرد.
محتوای تولیدی
کسب و کارهای برای معرفی خود، باید از محتوای اختصاصی خود بهره ببرند. شما نمی توانید برای معرفی شرکت و کسب و کارتان، از محتوای سایت رقبایتان استفاده کنید!
برای نشان دادن ارزش های وب سایت تان به تولید محتوای اختصاصی نیاز دارید. محتوایی که علاوه بر ارزش و استاندارد رسانه ای با استانداردهای سئو نیز همراه باشد.

قالب های تولید محتوا

متن

  • خبر
  • گزارش
  • گفتگو
  • یادداشت
  • ترجمه خبر، گفت و گو و گزارش

چندرسانه ای    

  • گرافیک خبر
  • گرافیک
  • اینفوگراف
  • عکاسی و گزارش تصویری
  • ویدیو خبری
  • ویدیو مستند و گزارشی
  • ویدیو گرافیک
  • پادکست

نمونه گرافیک خبری؛ به سفارش معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران

نمونه ‌ی موشن گرافیک؛ به سفارش شرکت پتروشیمی نوری

نمونه ی آنونس؛ به سفارش وزارت آموزش و پرورش

اینفوگرافیک به سفارت وزارت آموزش و پرورش

مستندسازی صنعتی: به سفارش شرکت مهندسی پارس ویرا

آنونس معرفی محصول: گروه صنعتی بستانچی، زمستان ۱۴۰۱

نمونه ویدیوی خبری: هایلایت گزارش خبری درباره فعالیت های شهرداری تهران در دوره کرونا، تابستان ۱۳۹۹

نمونه ویدیوی گزارشی ویژه شبکه های اجتماعی: حضور رضا کیانیان در کمپین از خودمان شروع کنیم شهرداری تهران، تابستان ۱۳۹۶

نمونه طراحی نشان، محتوا و بروشور: نخستین همایش تجاری ایران، عراق، ترکیه

بروشور فارسی  | بروشور انگلیسی | بروشور عربی | بروشور ترکی |

طراحی هویت بصری و برندبوک کارگزاری آرمان تدبیر نقش جهان